Rus moet weten wat hij drinkt

vrijdag 18 juni 2010 | Bron : RusInform/ Bfm.ru

De Russische Doema gaat voor 2016 de productie van champagne, cognac en calvados beperken door strenge eisen te stellen aan de productie en opslag. Bovendien is het verplicht om de samenstelling van de wijn op het etiket te vermelden. Als de wijn niet volledig uit natuurlijke producten bestaat, dan moet de prijs ook naar verhouding lager zijn dan de kwalitatief betere merkwijnen. Hierdoor weet de consument wat hij drinkt.

Champagne, cognac en calvados

Als de wet aangenomen wordt bestaat er vanaf 2016 geen Russische champagne, cognac en calvados meer, deze namen zijn internationaal beschermd en de nieuwe wet gaat het gebruik ervan aan banden leggen. Om deze dranken te mogen produceren is speciale technologie en gebruik van het traditionele recept vereist. De kosten om over te schakelen zijn zo hoog, dat het niet haalbaar is deze dranken in Rusland te produceren. Een andere naam voor het zelfde drankje is een goedkopere oplossing.

Marktaandeel

De gevolgen daarvan zijn niet gering: in Rusland zijn in 2009 300 miljoen flessen champagne en wijn verkocht. Slechts 0,3 procent hiervan (1 miljoen flessen) was Franse champagne. In het zelfde jaar werden 200 miljoen flessen cognac verkocht, slechts 2,5 procent (5 miljoen flessen) was Franse cognac. De producent heeft dus er belang bij te voldoen aan de nieuwe regelgeving om zo hun marktaandeel te behouden.
De nieuwe wet is onlangs in het parlement besproken. Een beslissing wordt in de herfst van 2010 verwacht.

15 juni 2010 Hoofdpijn in Sint Petersburg 

10 april 2009 Alcohol verkoopt beter in crisistijd

12 februari 2009 Moskovieten terug naar de basis

Abonneer je op de gratis wekelijkse nieuwsbrief van RusInform

Abonneer je op de wekelijkse nieuwsbrief van RusInform

Terug naar overzicht


© 2006 - 2017 Rusproject . Alle rechten voorbehouden
Algemene voorwaarden, Disclaimer, Privacy Statement