Poetinka, Hiddinka en dure Advocaat

vrijdag 5 september 2008 | Bron : RusInform / Vedomosti

Ost Aqua heeft een patent aangevraagd voor het nieuw wodkamerk Hiddinka. De producent hoopt dat de wodka hoog zal scoren bij �patriottisch ingestelde� Russen, want onder de leiding van Guus Hiddink heeft Rusland voor het eerst in twintig jaar de halve finale van EK bereikt. Ook een patent voor de naam Goes2 stond in de plannen, maar omdat dit te veel op de Franse wodka Grey Goose zou lijken, ging die registratie niet door.
De bestuursvoorzitter van de Nationale Voetbal Associatie, Sergei Kapkov, is fel tegen het gebruik van de naam van de bondscoach. �Hiddink leeft gezond en laat zijn naam niet op wodka schrijven,� meldt Kapkov. �We zijn dan ook bereid om juridische stappen te ondernemen.� Juristen zijn echter van mening dat de wet het gebruik van de naam Hiddink niet kan verbieden.
Vadim Drobiz van het Federale Alcohol onderzoekcenter verwacht niet dat deze nieuwe voetbalwodka de bekende wodka Poetinka over zal treffen. �Hiddink als coach wordt gerespecteerd door voetbalsupporters, maar als persoon is hij onbekend, wat echter wel noodzakelijk is voor de sterke brand�.
De laatste overwinningen van de voetbalclub uit Sint-Petersburg, FC Zenit, laten de harten van stokers en tabaksfabrikanten ook sneller kloppen. Maar het bestuur van de club is stellig: geen Zenit op sigarettenpakjes en flessen sterke drank. Ook bierbrouwers worden voorlopig afgewezen wegens het verbod op alcoholconsumptie op stadions. Champagneproducenten maken wel kans op Zenit-symbolen, een jaarlicentie zou ongeveer 100.000 euro kosten. Dick Advocaat, de coach van Zenit, is minder interessant voor merken. �Advocaat is duur, zijn vergoeding begint vanaf 500.000 dollar per reclame-uiting,� aldus de commerci�le directeur van FC Zenit.

Abonneer je op de wekelijkse nieuwsbrief van RusInform

Terug naar overzicht


© 2006 - 2017 Rusproject . Alle rechten voorbehouden
Algemene voorwaarden, Disclaimer, Privacy Statement